Læring og
motivasjonsteori, Albert Bandura og mestringsforventing
Innledning:
Oppgaven vi fikk besto i å lage en blogg som tar for
seg teorien til en sentral motivasjonsteoretiker og drøfte hvordan disse
teoriene kan ha innvirkning på min daglige undervisning. Jeg valgte å fokusere
på Albert Bandura som er professor ved Stanford University, han har gjennom
sitt arbeid blitt det viktigste navnet i forhold til den sosialkognitivistiske
teorien.
Teoriene til
Albert Bandura og sosialkognitivismen fokuserer på mestring, mestrings-forventinger,
kilder til forventing om mestring og hvilke verktøy og effekter lærere og
elever kan bruke for å oppnå læring. Bandura var opprinnelig behaviorist men
utfordret dette synet da han mente at denne teorien var grundig men ufullstendig
ettersom den overså verdien av sosial læring. I 1970 årene utviklet han den
sosiale læringsteorien og deler av dette bygget han den sosialkognitivistiske
teorien på (Manger, Lillejord, Nordahl, &
Helland, Livet i skolen 1, 2013, s. 242) .
Sentralt i sosialkognitivismen ligger fokuseringen
på kilder som kan brukes til å skape forventning om mestring dette kommer jeg i
denne bloggen til å ha som hovedfokus.
Hoveddel:
Elevenes kilder til forventing og mestring er i
følge Bandura definert som fire hoved kilder.
·
Autentiske
mestringsopplevelser,
·
vikarierende
erfaringer(modellæring imitasjonslæring og observasjonslæring)
·
verbal
overtalelse(sosial overtalelse)
·
fysiologiske
reaksjoner
De viktigste av disse hevdes å være autentiske eller
reelle mestringsopplevelser. Autentiske mestringsopplevelser bygges opp gjennom
å gi en person positive mestringserfaringer på reelle oppgaver i det aktuelle
faget, eleven må oppfatte aktiviteten som relevant for faget eller aktiviteten
som utføres. Videre påpekes det at resultatet eller erfaringen eleven tidligere
har hatt med tilsvarende eller liknende oppgaver gir stor innvirkning på
mestrings-forventingen eleven har til oppgaven/aktiviteten. Denne effekten er
ekstra stor når oppgaven/aktiviteten er ny for eleven. Noe som kan ha veldig
negativ effekt dersom eleven opplever å mislykkes i de grunnleggende
oppgavene/aktivitetene i ett nytt emne.
Har flere eksempler på dette men husker spesielt godt ett eksempel som ble veldig konkret. To elever på Tip har sin første dag i verksted og skal introduseres for aktiviteten skjærebrenning, aktiviteten er støyende, varm og røykfull, de fleste elevene er usikre og litt redde for å gjennomføre aktiviteten første gang.
Elev 1: Læreren går grundig gjennom oppgaven,
forklarer faremomenter, mål for gjennomføringen, viser og støtter eleven under
gjennomføringen. Læreren klarer med det å skape trygghet for eleven slik at
eleven klarer å gjennomføre den grunnleggende oppgaven på en god måte, eleven føler
seg trygg og mestringen av oppgaven fører til at eleven har en forventning om å
klare å løse vanskeligere oppgaver med skjærebrenneren på ett senere tidspunkt.
Elev 2: Læreren går grundig gjennom oppgaven,
forklarer faremomenter, mål for gjennomføringen, men klarer ikke å fange opp
usikkerheten til eleven. Lærer holder på å instruere en tredje elev mens elev 2
skal gjennomføre oppgaven. Når eleven så gjennomfører oppgaven slukker
skjærebrenner med ett kraftig smell, eleven blir skremt legger fra seg
skjærebrenner og klarer ikke å gjennomføre oppgaven.
Mens den første eleven raskt var i stand til å gjøre
denne type operasjon resten av året, måtte jeg bruke mye tid på å få den andre eleven
til å bli trygg på denne grunnleggende oppgaven. Alle elevene hadde tilsvarende
opplevelser med skjærebrenner i løpet av året men ingen reagerte på samme måte som
elev, dette synes jeg illustrerer godt hva Bandura mente med at det å lykkes med oppgaver bygger opp en
robust forventning om å lykkes med oppgaver i fremtiden (Manger, Lillejord, Nordahl, &
Helland, Livet i skolen 1, 2013, s. 252)
Vikarierende erfaringer (modellæring, imitasjonslæring) som handler om å
lære av andres erfaringer.
Tankegangen
er at du som lærer i alt du gjør og sier er ett forbilde og må være dette
bevisst. Du bruker eget eksempel for at eleven skal lære av det. En annen måte er å la en elev som har lært en
bestemt oppgave få demonstrere den til en som ikke har utført den, det er
viktig at eleven som skal vise oppgaven klarer å gjennomføre den. Eleven som
blir vist må føle at nivået er oppnåelig, han må føle seg i stand til å komme opp
på samme nivået som den andre eleven. Man må derfor passe på at eleven har
tilstrekkelig forkunnskap til å kunne gjennomføre oppgaven. Personlig erfaring
er at begge elevene har nytte av dette da den som demonstrerer må forme
kunnskapen i egne ord/handlinger for å kunne gi den videre og dette gir enda
bedre forståelse samt at noen elever kan være mer mottagelig for læring når det
kommer fra en som eleven sammenligner seg selv med. Nøkkelord her er å være
bevisst egen væremåte som rollemodell og på nivå og kjemi elevene i mellom slik
at elevene kan identifisere seg med og få tro på egen mestring. (Manger, Lillejord, Nordahl, &
Helland, Livet i skolen 1, 2013, s. 252)
Verbal
overtalelse kan være positiv og negativ og kan øke eller redusere en elevs tro
på egen mestring. Det er viktig at den verbale overtalelsen er reel i forhold
til elevens nivå ellers vil den bli avfeid av mottakeren eller skape motsatt
effekt når eleven ikke klarer å løse oppgaven. Hvordan vil det gå dersom noen prøver
å overbevise en som aldri har svømt før om at han kan klare det dersom han bare
kaster seg i det? (Manger, Lillejord, Nordahl, &
Helland, Livet i skolen 1, 2013, s. 255)
Fysiologiske
reaksjoner er den fysiske reaksjonen som kroppen gir på en situasjon eller
hendelse, eleven som hadde en dårlig opplevelse med skjærebrenneren er ett godt
eksempel når jeg pratet med eleven om hendelsen ble den beskrevet som skjelving,
klump i magen og frykt. Positive reaksjoner vil være bra for eleven, mens jeg
føler at de negative fysiologiske konsekvenser i veldig liten grad er motiverende . (Manger, Lillejord, Nordahl, &
Helland, Livet i skolen 1, 2013, s. 256)
Oppsummering:
Det er spennende å lese om sosialkognitivisme, det
som gjør dette så interessant er at du kjenner deg igjen i erfaringer fra egen
undervisning, det høres ut som sunn fornuft. Ting som at eleven vite hva han skal lære og når. Det er lett å
relatere teorien til praksisen og du føler at du kjenner deg igjen i det. Etter hvert som jeg har fått økt forståelsen
for sosialkognitivismen som teori, ser du at du bruker en del av prinsippene i egen undervisning uten å være klar over det. Årsaken til dette er manglende kunnskap.
Det å lage denne bloggen har gitt meg en del begreps forklaringer og «knagger» å
henge metoder og teorier på, dette tror jeg kan bidra til mer bevissthet rundt
egen rolle i klasserommet og bruk av modellæring på en bedre måte.
Bibliografi
Manger, T., Lillejord, S., Nordahl, T., &
Helland, T. (2013). Livet i skolen 1. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad
og Bjørke AS.
Hei
SvarSlettPositivt at du gir en grei oversiktlig fremstilling av Banduras teorier. Det var lærerikt for meg som lærer, og jeg fikk god forståelse for hva Bandura sto for. At du brukte et konkret eksempel, ga en bedre forståelse for hvordan Banduras kan implementeres i den daglige lærerrollen, og det er bra at du er så bevisst hvordan elevene fungerer når det gjelder hva som kreves av læreren for å bygge opp elevens mestringsopplevelse. I vårt fag er mestring nøkkelen til oppbygging av elevenes selvtillit og dermed glede over det de lærer på skolen. Det er med på å bygge opp under de positive erfaringene, og det er nødvendig i dag.
Jeg ville gjerne hørt mer om hvordan eleven reagerte med å bli sett av læreren. Hva det positivt for eleven, eller opplevet han det som et ekstra ubehag?
Jeg synes din redegjørelse av mestringsforventingsteorien er god. Du er konkret, samtidig som du får med det essensielle for deg som lærer på teknikk og industriell produksjon. Eksempelet du bruker er et godt valg, ettersom du klart får frem den autentiske mestringsopplevelsen for eleven, eller mangelen på den. Hvis jeg skal påpeke noe jeg savner i denne oppgaven, må det være mer konkrete eksempler på de andre tre kildene til forventning og mestring, og kanskje spesielt verbal overtalelse og fysiologiske reaksjoner. Du er innom dette, men jeg kunne gjerne tenkt meg lignende eksempler som du kommer med under autentiske mestringsopplevelser. Alt i alt vil jeg si at dette er en god oppgave, som setter Banduras mestringsteori i en bra og forståelig kontekst.
SvarSlettHei og takk for konstruktive kommentarer på bloggen min.
SvarSlettSkal her prøve å kommenter litt om det dere etterspør i kommentarene deres.
Når det gjelder hvordan eleven oppfattet å bli sett av læreren, så var dette ikke uproblematisk, dette var i oppstarten av året og relasjonen jeg hadde til eleven var veldig fersk. Elev 1 reagerte med ubehag over oppmerksomheten rundt sin person, og reagerte ved flere anledninger med å forlate undervisningen, det ble derfor viktig å skjerme eleven litt fra de andre under denne prosessen. Dette krevde ekstra ressurser med assistent hvor jeg og assistent vekslet på å bistå eleven og å støtte de andre elevene for at ikke de andre elevene skulle bli skadelidende. Paradokset med dette er at det i en presset skoleøkonomi ikke alltid er mulig å få hjelp da tilgangen på assistent varierer i takt med timeplanene og det ville vært svært vanskelig å gjennomføre dette uten.
Det tok litt tid før vi fikk en god relasjon med eleven men resultatet til slutt ble at vi følte vi hadde kanskje en bedre relasjon med denne eleven enn med mange av de andre elevene. Faglig sett «stjal» dette noe fra eleven på andre områder. Eleven opplevde dog til slutt en stor autentisk mestringsopplevelse, noe eleven klart ga utrykk for på slutten av året.
Når det gjelder verbal overtalelse så kan jeg også relatere eksempler på dette til den samme eleven. Eleven ble før hendelsen overtalt av meg til å gjennomføre noe som føltes utrygt, man kan dermed si at dette er ett forsøk på positiv verbal overtalelse. Jeg forklarte eleven at oppgaven var gjennomførbar ved å følge ett bestemt handlingsmønster. Min opplevelse med dette er at dersom eleven overtales til å tro på at den kan gjennomføre oppgaven så vil tilliten bygges opp, forutsatt at resultatet underbygger overtalelsen.
Da vil fremtidig verbal overtalelse være ett effektivt hjelpemiddel. I mitt tilfelle ble resultatet det motsatte og det uten at eleven oppfattet å ha handlet uriktig. Noe som var svært uheldig.
Dette førte til at forsøk på positive verbale overtalelser etter dette ikke ble oppfattet som ekte av eleven.
Når det gjelder fysiologiske reaksjoner så nevnte jeg at jeg har liten tro på den motiverende effekten av negative hendelser, dette skal jeg prøve å utdype. Min erfaring er at du sjelden ser en negativ hendelse som skaper en fysiologisk reaksjon drive eller skaper motivasjon nok for en elev til å unngå dette på jevnlig basis. Min erfaring er at en person da heller søker å unngå slike hendelser i fremtiden. Ikke gjennom å søke mestring hvor de tidligere feilet men gjennom å søke å unngå kilden til den fysiologiske reaksjonen. I skolesammenheng mener jeg at slike sterke fysiologiske reaksjoner bygger ned selvtillit. Man gruer seg til å oppleve noe man har opplevd, man kaldsvetter dersom man er uforberedt og vet at lærer har tendenser til å «henge» ut elever dersom han oppdager det. Den positive fysiologiske reaksjonen derimot er klart en positiv bidragsyter og går hånd i hånd med mestring.